نقش و جایگاه عملیات روانی

تبلیغات
داستان کوتاه کد موزیک
نقش و جایگاه عملیات روانی

عملیات روانی را کوچک شمرده ایم
اولین خسارت ناشی از بی اطلاعی و ندانستن قواعد عملیات روانی , بازی کردن در میدان دشمن است یعنی همان خبر , عکس و تصویری را منتشر می کنیم که دشمن می خواهد.
انتخاب یک تصویر و یا یک تیتر نادرست یک دولت را به عذرخواهی وادار میکند و چه بسا  وجه و اعتبار یک کشور در عرصه بین الملل خدشه دار شود و دیپلمات ها مجبور شوند ساعت ها وقت خود را صرف ترمیم و اصلاح این خدشه نمایند.
شاید اگر موضوع از حساسیت کمتری برخوردار بود با ادبیات لطیف تری مطلب را آغاز می کردیم ولی متاسفانه در شرایطی هستیم که هنوز در بین سردبیران و اصحاب رسانه کسانی هستند که با الفبای جنگ روانی و تبلیغات سیاسی آشنایی ندارند و هر از گاهی فرصت های دل انگیزی  را برای دشمن ایجاد میکنند و این در حالی است که جنگ تبلیغاتی و رسانه ای در معادلات سیاسی و تحولات منطقه تعین کننده نتایج خواهد بود و طبیعتا هر کشوری که در این حوزه عملکرد ضعیفی داشته باشد مجبور میشود در میدان دیپلماسی امتیازات سنگینی را به طرف مقابل واگزار کند .
به عبارت دیگر جنگ روانی همچون یک ناوگان هوایی است که بر فراز سنگرهای دشمن به پرواز در آمده و پس از بمباران مواضع و استحکامات دشمن به خانه برمیگردند  و زمانی که عقبه دشمن تخریب شد آنگاه نیروهای پیاده به حرکت در می ایند و با
هزینه و تلفات بسیار کم، یکی پس از دیگری سنگرهای از قبل ویران شده را فتح می کنند.
با کمی دقت درمی یابیم که فلسفه وجودی تعداد زیادی از شبکه های ماهواره ای و سایت های اینترنتی دلسوزی برای اطلاع رسانی نیست بلکه رسیدن به همین هدف یعنی تفوق روانی , تخریب روحیه و فریب افکارعمومی طرف مقابل است. با همه این اهمیت ولی هنوز شاهد هستیم که برخی از مدیران سایتها و سردبیران در رسانه های خودی در داخل و خارج کشور به طور ناخواسته آب به آسیاب دشمن می ریزند و همان کاری را می کنند که دشمن می خواهد.
در این بین برخی از سیاستمداران _ با کمال تعجب کهنه کار_ نیز موجبات امتیاز گیری دشمن را فراهم میکنند که در فرصت مناسب به آن می پردازیم .
از آنجائیکه در این فرصت امکان تحلیل و بررسی موارد مختلف از اشتباهات انجام شده در حوزه جنگ روانی را نداریم تنها به ذکر چند نمونه از اخبار و مطالب منتشر شده در خصوص گروه تروریستی داعش در هفته های اخیر از سوی رسانه های داخلی و خارجی می پردازیم چرا که معتقدیم گروه تروریستی داعش به دلیل ارتباط ارگانیک با سرویسهای جاسوسی امریکا واسرائیل توانسته است به نحو موثری از ظرفیت های جنگ روانی در پیشبرد اهداف خود بهره مند شود.
• انتشار خبر مربوط به هسته ای شدن گروه داعش
• انتشار خبر مربوط به دستیابی داعش به تسلیحات سنگین برجای مانده ارتش عراق در موصل
• انتشار تصاویر موهوم و ساختگی ابوبکر بغدادی بر روی منبر در حال ایراد خطبه
• انتشار عکس تشیع جنازه شهدای فلسطینی با پرچم داعش
با اندک تاملی درمی یابید که انتشار موارد فوق الذکر اگر چه دارای ارزش خبری هستند و به لحاظ جذابیت برای مخاطب قابل توجه هستند ولی به شدت موجب تشدید فضای رعب و وحشت از این گروه تروریستی می شود .
و یا خبر مربوط به تشیع جنازه شهدای فلسطینی با پرچم داعش به آسانی موجب مخدوش کردن رابطه میان مردم مظلوم فلسطین با مردم دیگر کشور ها میگردد و این موضوعی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت .
جای بسی تعجب است از همکارانی که به محض پیدا کردن یک تصویر در فضای وب مشتاقانه آن را بازنشر می کنند در حالی که از عواقب و پیامدهای انتشار ان بی اطلاع هستند.
چاره ای نیست که بپذیریم امروزه متاسفانه جریان اطلاعات و اخبار هنوز همچون سیلابی از سوی کشورهای شمال به سوی کشورهای جنوب سرازیر می شود و سردبیران خبری به دلایل گوناگون موادخام تصویری و حتی متنی خود را از شبکه ها و خبرگزاری های متعلق به اردوگاه غرب دریافت می کنند. بنابراین حال که قرار است از این مواد استفاده شود و نمی توان مخاطب را به صورت قطره چکانی از خبر سیراب کرد بنابراین حداقل کاری که امکان وجود دارد این است که از سردبیران خبره و مسلط به قواعد جنگ روانی استفاده کنیم تا دراین عرصه بتوانیم هم نیاز مخاطب را برآورده کنیم و هم در تله های جنگ روانی دشمن گرفتار نشویم.
شاید با کمی اغماض بتوان اخبار و تصاویری را که روزانه از سوی بنگاه های خبری منتشر می شود را به جمعه بازاری تشبیه کرد که در ان هر کالا با هر کیفیتی موجود است از لباس فلان هنرپیشه تا لوازم دست دوم منزل. در جمعه بازار اخبار نیز همه نوع خبری یافت میشود . از اخبار مربوط به دیدارهای رسمی سران کشورها و گفتارهای محرمانه میان دیپلمات ها تا اخبار مربوط به شوهای تلویزیونی , بنابراین طبیعی است که همانگونه که نمی توان هر جنس و هر کالایی را که جلوه گری بیشتری دارد انتخاب و به خانه برد به همین نسبت نیز نمیتوان هر خبر جذاب و خوش آب و رنگی را در سبد مصرف مخاطبین قرار داد .
در پایان به این نکته توجه می کنیم که خوشبختانه امروز در کشور اساتید و کارشناسان بسیار توانمندی در حوزه عملیات روانی و جنگ رسانه ای وجود دارد و لازم است همه مجموعه های رسانه ای کشور به صورت مداوم از طریق دوره های اموزشی از تجربیات و دانش این افراد برای اشنایی با اصول و مبانی جنگ رسانه ای استفاده نمایند




:: موضوعات مرتبط: سیاسی , نظامی ؛ توان رزمی ، اقتدار نیروهای مسلح و .. , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : علی احمدی
تاریخ : چهار شنبه 21 آبان 1393
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: